تبلیغات
Hot PC Games
Hot PC Games



این وب برای همیشه به این آدرس منتقل شد :
http://madworld.blogfa.com
در این نقد می خواهم بازی ای بپردازم كه حدود یك هفته است كه خواب را از چشمان من گرفته و من را اسیر خودش كرده است . " عصر اژدها : ریشه ها " بازی ای است كه مدت ها بود منتظرش بودم ، اما هیچ وقت فكر نمی كردم كه تبدیل به شاهكاری شود كه تا پایان عمرم آن را فراموش نكنم ! دلایل بسیاری برای شاهكار بودن و تكرار نشدنی بودن این بازی دارم كه فكر می كنم هرچه در مورد دلایلم بنویسم ، باز هم دلایل بیشتری دارم . از داستان بسیار زیبا و حماسی بازی گرفته تا گرافیك خیره كننده ی بازی . با شروع شدن بازی ، پس از دیدن یك دموی نسبتا طولانی و بسیار حماسی و زیبا شما باید كاراكتر خود را طراحی كنید . سه نژاد : انسان ، الف و دوارف و سه كلاس : جنگجو ، عیار و جادوگر را در اختیار دارید . بازی در مورد هر نژاد توضیح مختصری می دهد و به هیچ عنوان به قابلیت هایی كه می توانید در آینده به آن ها دست پیدا كنید اشاره ای نمی كند . این توضیح ندادن شما را به كنكاش در بازی وادار می كند و این كنكاش هم یك اصل قدیمی نقش آفرینی را دوباره احیا می كند كه " جستجو " نام دارد و این كار بازگشت به " ریشه " های نقش آفرینی است .

هر كلاس می تواند به چهار مهارت دست پیدا كند . در هنگامی كه تراز می گیرید می تواند این مهارت ها را ارتقا دهید . اما حواستان باشد ، اگر بخواهید هر چهار مهارت را با هم داشته باشید ، پیشروی در بازی غیر ممكن خواهد شد و انتخاب مهارت ها به صورت پراكنده وضعیت شما را بسیار بغرنج خواهد كرد . این قابلیت ها عمق بسیار زیادی دارند و تازه پس از ارتقای مهارت های جنگی خواهد بود كه به عمق بازی و چند لایه بودن آن پی خواهید برد . این مهارت ها كاری می كنند كه شما بازی را چندین و چند بار تمام كنید و به لطف آزادی عمل " بی نظیر " هر باری كه بازی را تمام می كنید ، " یك بازی جدید " را تجربه كنید . از همان دقایق اولیه كه داستان برایتان باز میشود ، آزادی عمل در دیالوگ ها شما را متعجب می كند . برای به اتمام رساندن یك مرحله جدا از این كه چندین راه پیش رو دارید ،‌چندین دیالوگ هم در روبرو خواهید داشت ! امكان ندارد كه شما دو فرد را بیابید كه عصر اژدها : ریشه ها را همانند هم بازی كنند ! دیالوگ هایی كه انتخاب می كنید نه تنها عمیق و مفهومی هستند بلكه بر روی دیالوگ های بعدی شما هم اثر گذار می باشند . جالب اینجاست كه برای هر كاری در بازی چندین دیالوگ نوشته شده كه جذابیت های بی پایان بازی را دوچندان میكند . موسیقی حماسی و تاثیر گذار بازی نقطه ی عطفی در بازی به حساب می آید . پیشنهاد می كند حتما در حین مبارزات بازی را نگه داشته و دقایقی را به گوش كردن موسیقی بگذرانید . مطمئن باشید كه لذت این كار برابر با خود بازی است ! حال این صداگذاری بی نقص وقتی با گرافیك دیدنی و یك گیم پلی معتاد كننده تركیب شود ، معجونی به دست می آید : دیدنی ، شنیدنی ، حس كردنی و نقد كردنی !

زانو بزنید ... PC با اقتدار وارد می شود ...
گرافیك بازی به عنوان یك بازی ایزومتریك خیره كننده است . در بازی های ایزومتریك جدید مانند تورچ لایت تعداد چند ضلعی های تشكیل دهنده ی افراد بسیار كم بود . ولی در این بازی تعداد چند ضلعی ها نه تنها با بازی های بزرگ دیگر سبك ها برابری می كند ، بلكه حتی در برخی زمینه ها مانند نورپردازی از بقیه ی رقبایش پیشی میگیرد . افكت جادو و ضربات شمشیر و گرز انصافا بی نقص است . انیمیشین های بسیار زیبا و روان در حین مبارزه و مخصوصا در هنگام از بین بردن دشمنان چشم را به زیبایی نوازش می دهد و این بافت هاست كه چشمان همه را به صفحه ی مانیتور خیره می كند . گرافیك بازی در نسخه ی PC نه تنها از نسخه های كنسولی بسیار بهتر است ، بلكه باگ های نسخه ی كنسولی را ندارد ! انصافا در تمام مدت بازی حتی یك باگ هم مشاهده نكردم كه اخلالی در بازی ایجاد كند . از سوی دیگر كنترل نرم و روان بازی به مدد دوربینی كه بین حالت ایزومتریك و سوم شخص متغیر است ، انجام بازی را بسیار لذت بخش كرده است . جدا از گرافیك انجام مبارزات در نسخه ی كنسولی بسیار سخت تر از نسخه ی رایانه های شخصی است كه البته با نصب پچ در نسخه ی PC این مبارزات روان تر هم می شوند . مبارزات بازی تماما بر اساس پیاده سازی استراتژی درست است . در هنگام گرفتن تراز می توانید تاكتیك های جنگی خودتان را مشخص كنید . مثلا شخصیت موریگان كه یك جادوگر است را می توانید در پشت خودتان نگه دارید تا شما را پشتیبانی كند و شخصیت الیستر را كه یك جنگجو است را می توانید برای كمك به خودتان در مبارزات نزدیك خودتان نگه دارید .

تاكتیك های بازی بسیار وسیع است و هر تاكتیكی را كه در مخیله ی ذهنتان می گنجد در بازی پیاده سازی شده است ! البته شخصیت الیستر با موریگان رابطه ی مسالمت آمیزی ندارد و در طول بازی بار ها شاهد جر و بحث بین این دو شخصیت خواهید بود ! شما می توانید در نقشه ی بزرگ بازی به انجام ماموریت بپردازید و شب ها را در كمپ خودتان به استراحت بگذرانید . در كمپ می توانید سه شخصیت دیگر را از جمله سگ همراهتان را با خودتان به ماموریت ببرید . جالب اینجاست كه در حین بازی متوجه بالانس بی نظیر بازی خواهید شد . مبارزات بازی در عین سختی بی چون و چرا حتی در درجه سختی آسان ، قابل انجام شدن هستند و شما در طول بازی به هیچ عنوان از بازی شاكی نخواهید بود ! بازی شما را مجبور به استفاده از تاكتیك ها و نیرو هایتان می كند و شما مجبور به استفاده از تمام چیزی خواهید بود كه در طول بازی به دست آورده اید . این مورد یكی دیگر از ضعف های بازی های نقش آفرینی را می پوشاند كه همان " بی مصرف بودن بعضی از اشیا " می باشد . در طول بازی برای كسب سلاح و بسته های احیای سلامتی و جادو ها باید خرید كنید و خرید كردن هم با كمك پول انجام می شود .

اما در این بازی پول شی ای بسیار كمیاب است و به زحمت گیر می آید و به آسانی به باد می رود ! هنوز نا گفته های بسیاری دارم ولی می دانم كه هرچه بگویم : عصر اژدها : ریشه ها یك شاهكار فراموش نشدنی و یك بازی بی نقص است . در طول نقد هیچ اشاره ای به داستان نكردم تا خودتان ببینید و تجربه كنید . عصر اژدها : ریشه ها به عنوان یك شاه بازی تكرار نشدنی برای همیشه در ذهن من حك خواهد شد و به عنوان یك اثر هنری تا پایان عمر این بازی یا به عبارتی این اثر هنری را فراموش نخواهم كرد ... عصر اژها اثری است كه تمام كلیشه ها را كنار می زند و می تواند در كنار دیابلو 2 به عنوان بهترین بازی نقش آفرینی دهی ی اخیر حساب شود ...
دوست دار شما

پرهام



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 5 اسفند 1388 توسط پرهام فروزان | نظرات ()